reklama

Ostrihom, Esztergom alebo malý kúsok Ríma neďaleko hraníc

Počas mojej poslednej návštevy Štúrova (a že vyslovene išlo len o nejaké potulky mestom) som takmer zabudol, že neďaleko sa nachádza miesto môjho dlhodobejšieho záujmu. Dnes čo-to popíšem o nádhernom mestečku Ostrihom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Priznávam, Ostrihom som navštívil niekoľkokrát, ale v mojej pamäti musím dlhšie loviť informáciu, kedy to bolo naposledy. No rátam, že tak 5-6 rokov. Zapamätal som si však, že toto miesto sa mi veľmi páčilo a že určite tam nie som naposledy.

Jedného pekného sobotného dňa sme sa počas popíjania rannej kávy dohodli na výlete do Štúrova. Prečo nie? Tak sme opäť zbalili batohy, sadli do auta a vydali sa na cestu do tohto južného Slovenského mesta, ktoré je známe predovšetkým ako obľúbené letovisko (nielen) Slovákov. Ja nie som veľmi kúpaliskový typ človeka, bol som v termálnom kúpalisku Vadas iba raz v živote - na plaveckom výcviku vrámci štúdia na strednej škole, takže osobné referencie poskytnúť veľmi nemôžem, ale všetci moji známi, čo tam trávia aj letné dovolenky nedajú na štúrovské kúpalisko Vadas dopustiť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

My sme ale mali v pláne iba také to potulovanie sa po meste. Cesta bola veľmi príjemná, stav vozovky bol na slovenské pomery vskutku veľmi dobrý a zhruba po hodine trávenej v aute sme sa pomaly približovali k "vstupnej bráne" spomínaného mesta... A vtom som ju zbadal - nádhernú slnkom osvetlenú kupolu Ostrihomskej baziliky a tak som chcel silou mocou prehovoriť celú posádku, aby sme potulky začali práve v Ostrihome. Ale ani som nestihol položiť otázku a sám šofér vyhlásil, že ideme rovno do Ostrihomu. Tak tomuto hovorím telepatia.

slnkom osvetlená bazilika - katedrála Panny Márie a sv. Vojtecha
slnkom osvetlená bazilika - katedrála Panny Márie a sv. Vojtecha (zdroj: Juraj Romančík)

DOPRAVA

Ak nie ste ten človek (rovnako ako my), ktorý tieto miesta pozná, bez mapy či navigácie to nebude také jednoduché dostať sa tam. Našťastie Štúrovo nie je obrovské mesto, takže aj keby ste trochu poblúdili, určite cestu nájdete. Do Ostrihomu sa dostanete pešo, na bicykli, samozrejme autom - je to skutočne len kúsok od Štúrova.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ostrihom sa nachádza hneď za mostom Márie Valérie (ktorý bol na konci druhej svetovej vojny zničený Nemcami a bol obnovený až v roku 2001)

most  Márie Valérie, ktorý spája Štúrovo s Ostrihomom
most Márie Valérie, ktorý spája Štúrovo s Ostrihomom (zdroj: Juraj Romančík)

PARKOVANIE

Azda najpríjemnejšia správa pre Slovákov bude, že parkovanie je hneď pod mostom a hlavne zadarmo. Stačí keď na konci mosta odbočíte hneď doľava. Je pravda, že parkovisko nie je extra veľké, ale určite nejaké to voľné miesto nájdete.

PRECHÁDZKA

Akonáhle vystúpite z auta, môžete sa poprechádzať po promenáde vedenej popri Dunaji a kochať sa napríklad západom slnka, dych vyrážajúcim Dunajom alebo sa vyberte opačným smerom k bazilike. Nám trvala cesta k bazilike trochu dlhšie, pretože cestou sme natrafili na ďalšiu mini promenádu vedenú popri akéhosi umelovytvoreného ramena Dunaja, ktorý vedie cez mesto. Cestičky sú tu vydlaždené takými tými kockami, čo dodáva mestu historický ráz, i keď hlavnou dominantou mesta sú jednoznačne historické, archeologicky mne srdcu blízke budovy, ktoré sú v udržiavanom, veľmi dobrom stave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Postupne sa blížime k bazilike, ktorá je umiestnená na miernom kopci, takže podaktorí členovia posádky majú menšie problémy, ale nebolo to nič hrozné a všetci sme to zvládli. 

BAZILIKA

Ak sa dostanete na prednú stranu baziliky s nádvorím, určite vám vyrazí dych monumentálnosť stavby. Rozhodne zblízka pôsobí bazilika väčšia, než na obrázkoch a ja som mal na chvíľu pocit, že som sa ocitol niekde v Ríme, nejako mi to tak pripomína všetky tie rímske baziliky, chrámy a podobne. Každopádne je tu naozaj krásne, je tu park s lavičkami, kde sa môžete dopovať pohľadmi na baziliku z rôznych uhlov, je tu aj menšia reštaurácia i keď pri nej som na vážkach, pretože som ani raz nevidel, že by bola otvorená. Neviem, nedozvedel som sa žiadne bližšie informácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z opačnej strany baziliky sa vám naskytne neuveriteľný výhľad na Dunaj, most Márie Valérie, Štúrovo a ak máte to šťastie, že je slnečné počasie a už pokročilá hodina, západ slnka tu stojí naozaj za urobenie zopár záberov, ktoré by po vyvolaní mohli zdobiť nejednu stenu.

Vstup do baziliky je zadarmo, ak v nej neprebieha práve nejaká svadba. V tom prípade by ste mohli mať šťastie a prezrieť si interiéry bez problémov. Jednou z najväčších turistických atrakcií je ale vyhliadka z kupoly, za ktorú zaplatí dospelý človek 700 HUF (asi 2,16 € ), študent, dôchodca 450 HUF (asi 1,40 €). Od 28.apríla do 2.septembra sú vyhliadky prístupné od 9:00 do 19:00. V ostatných mesiacoch je to zhruba do 18:00, okrem mesiacov január a február, kedy je kupola uzavretá. Lístky si musíte ale kúpiť najneskôr polhodinu pred uzatvorením.

Okrem kupoly môžete navštíviť aj panoramatickú miestnosť, katedrálnu klenotnicu alebo kryptu. Ja sa priznám, že zatiaľ som tieto tri časti baziliky nevidel, ale rozhodne som tam nebol posledný krát.

Kúsok od baziliky je súsošie krstu sv.Štefana, kde si mnohí návštevníci oddýchnu a aj tu urobia zopár selfie záberov buď so spomínaným súsoším alebo ďalším výhľadom na Dunaj. 

AQUAPARK OSTRIHOM

Ak chcete zmeniť všednosť či stereotyp kúpaliska v Štúrove, vyskúšajte to Ostrihomské. Aquasziget Ostrihom ponúka moderne zariadené kúpalisko s krytými ako aj vonkajšími bazénmi, tobogány, wellness či reštauráciu. Celodenný vstup pre dospelého máte za cca 10 €.

malá ukážka aquaparku v Ostrihome
malá ukážka aquaparku v Ostrihome 

Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke http://www.aquasziget.hu alebo v slovenskej verzii napríklad http://www.wellnesstips.sk/kupele/termalne-a-zazitkove-kupele-aquasziget-ostrihom-esztergom_60034_0_1.html . Ja som tu síce ešte nebol, no vždy keď som bol v Ostrihome, premýšľam, že niekedy by som možno zaťal zuby a to kúpalisko by som predsa len navštívil (ako píšem na začiatku článku, nie som veľmi kúpaliskový typ)

Čo dodať na záver. Ostrihom je proste skvelé miesto, ktoré stojí za navštívenie a rozhodne sa sem ešte vrátim. Je tu niekoľko možností ako využiť svoj voľný čas relatívne lacno a efektívne. Ak máte radi históriu, architektúru alebo sa len tak radi potulujete po chodníkoch mesta, určite vám toto mesto odporúčam.

Juraj Romančík

Juraj Romančík

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

jednoducho povedané (alebo napísané) milujem cestovanie a spoznávanie nových miest. Turistika, hory ale aj slnko, pláže či dobré jedlo - to všetko mám rád Zoznam autorových rubrík:  CestovanieSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu